Veľká noc skeptikov

Autor: Marian Jánoš | 22.4.2011 o 0:43 | (upravené 22.4.2011 o 9:15) Karma článku: 11,07 | Prečítané:  3575x

Korbáče sa zatrasú, kinder vajíčka roztvoria a dedinský vzduch sa opäť naplní náboženským pátosom. Kto by nemal rád veľkú noc?  Aj skeptici sa tešia. Majú dovolenku, čas sa naplno venovať rodine, športu  a ďalším záľubám. Nevynímajúc vyvracanie rôznych mýtov a povier, napríklad tých z Blízkeho východu. Aktuálna veľkonočná téma znie: zmŕtvychvstanie Ježiša.

Ježiš evanjelistov

Na začiatku si treba správne ujasniť očakávania. Nedá sa 100% dokázať, že Ježiš nevstal z mŕtvych podobne ako sa nedá dokázať, že Mohamedovi nenadiktoval anjel text koránu , že nedošlo k osvieteniu Budhu a lietajúce špagetové monštrum sa nezabáva vytváraním vesmírov z paradajkovej omáčky. Dá sa iba ilustrovať, že top príbeh veľkej noci, nie je z hľadiska dôkazov na tom „bohvieako".

Kresťania sa v tomto smere spoliehajú na evanjeliá a inú korešpondenciu v rubrike nový zákon. V prípade evanjelií  ide o anonymné dokumenty napísané najskôr generáciu po Ježišovom ukrižovaní, ktorých autorstvo je prisúdené podľa tradície rôznym osobám až v druhom storočí po Kristovi.  

Zo žánrového hľadiska sa dajú zaradiť medzi antické biografie, ktoré v sebe často zahŕňali element mytológie. Snaha autorov glorifikovať Ježiša je zjavná a dosahuje svoj vrchol v poslednom "kanonizovanom " evanjeliu podľa Jána.  

Na papieri sa nešetrí  počtom svedkov mesiášovej jedinečnosti.  Ježiš mal napríklad  zázračne nasýtiť z niekoľkých košov davy o celkovom počte 9 000 mužov (autor evanjelia "podľa Matúša" ženy a deti nerátal ). Pre porovnanie,  počet obyvateľov Jeruzalemu v tých časoch presahoval  100 000 iba počas veľkých  náboženských slávností.  Je teda prekvapivé, že za svojho života nedosahoval popularitu Lady Gaga. 

 Po ukrižovaní dosahujú príbehy v evanjeliách  vysokú variabilitu. Hlavne čo sa týka počtu svedkov a sprievodných zázračných udalostí.  Okrem zemetrasenia a nanebovstúpenia malo prísť aj k hromadnému zmŕtvychvstaniu svätcov.  Že si to nikto v tejto dobe nevšimol a nezaznamenal by sa dalo vysvetliť napríklad tým, že svätci vstali z hrobov o druhej ráno, dali si pohárik  a o tretej sa zasa vrátili naspäť.  Avšak autor evanjelia "podľa Matúša" uvádza, že sa "ukázali mnohým".

 

Ježiš prepisovačov

Nezrovnalosti v evanjeliách a neprítomnosť nezávislých zdrojov potvrdzujúcich aspoň niečo z pozoruhodných udalostí Ježišovej biografie, priviedli ranokresťanských učencov až k falšovaniu a svojvoľnému pozmeňovaniu textov.  

Tento jav sa dotkol aj ukončenia prvého evanjelia "podľa Marka", ktoré v najstarších kompletných verziách končí záhadne  bez očitých svedkov oživeného Ježiša.  Neznámi  dobrodinci neskôr dotvorili hneď niekoľko verzií ukončenia, samozrejme harmonickejších s neskoršími evanjeliami. Mnohé z nich nájdeme ešte aj v dnešných verziách biblie.

Chýbajúce externé dôkazy "sa našli" v diele významného židovského historika Jozefusa Testimonium Flavium.  Jeho dielo spomína zmŕtvychvstanie Ježiša na tretí deň a nazýva ho dokonca mesiášom.  Zmienka je však mimo kontext a necitujú ju ani významní kresťanskí apologéti pred 4. storočím,  ktorí dokázateľne jeho dielo poznali.  Ide teda o ďalšiu interpoláciu, čo nemajú problém priznať ani súčasní kresťanskí  vzdelanci.

 

Argumenty protistrany

Pokiaľ ich ešte nepoznáte, ponúkam vám aj najčastejšie argumenty protistrany, obhajujúcej božskú podstatu Ježiša.

1.       Nedostatok času na deformovanie ústnej tradície

30 rokov, teda približne jedna generácia, vraj nie je dostatok času na podstatné zdeformovanie poznatkov o Ježišovom živote, ktoré sa pred napísaním prvého evanjelia šírili ústne (aj keď existuje hypotéza o dokumente Q).

Samotné evanjeliá však svojimi odlišnosťami  spočívajúcimi nielen v opisovaní jednotlivých udalostí, ale aj vo vyobrazení samotnej osobnosti  svojej ústrednej postavy (synoptické evanjeliá vs. Jánovo) naznačujú, že skôr ako o deformovaní, možno hovoriť o vývoji a formovaní ústnej tradície.  Evanjeliá vznikali na rôznych miestach a ich obsah odrážal nielen autorov bias, ale aj prostredie lokálnej komunity.

Že sa historickú realitu nepodarí ubrániť pred čeľusťami dogiem a času dokazujú aj vyššie spomínané podvody ranokresťanskej dokumentácie, ktoré sa podarilo odhaliť až v modernej dobe.

2.       Individuálnosť výpovede zvyšuje kredibilitu svedectva (že sa svedecstvá trochu líšia, dokazuje, že sa svedkovia navzájom nedohodli)

Použitie tohto argumentu pre prípad evanjelií je dosť mimo. V prvom rade ich autori nie sú svedkovia udalostí.  Spoliehajú sa na sekundárne (v lepšom prípade)  alebo terciárne zdroje.  Že sa vôbec synoptické evanjelia podobajú je logické, keďže autori evanjelií podľa Lukáša a Matúša prvé (Markove) evanjelium poznali a väčšinu z neho doslova opísali. Iba ak by evanjeliá vznikli nezávisle od seba a napísali by ich očití svedkovia, mohli by sme tento argument uznať.

3.       Nemohlo toľko ľudí zomrieť za lož/žiť pre lož

Pri zrode legendy ukrižovaného človekoboha nemuselo veľa ľudí klamať, stačila ochota uveriť a ďalej rozširovať  (a aj prikrášľovať) "svedectvá" jeho najfanatickejších priaznivcov.  Že sa museli nachádzať po jeho potupnej smrti v ťažkom psychickom rozpoložení  nie je ťažké si predstaviť.

Dokonca aj v prípade Pavla, konvertovaného nepriateľa kresťanov, možno nájsť prirodzené príčiny jeho obrátenia.  Pavol uvádza, že sa mu Ježiš zjavil na ceste do Damašku ako svetlo, ktorého ho na 3 dni oslepilo.  Je jediným svedkom, ktorého svedectvo je z prvej ruky a preto stojí za pozornosť.  Jeho zážitok je dosť netypický oproti iným zjaveniam v svätých knihách. O to pravdepodobnejšie je, že si ho ako bývalý nepriateľ kresťanov úplne nevymyslel.

Podľa niektorých oftalmológov Pavla na ceste jednoducho trafil blesk.  Vysvetlenie však môže byť aj oveľa zaujímavejšie.  Pavol totiž vo svojich listoch uvádza aj postihnutie zákernou chorobou. A chváli ľud, že  ho napriek nej neodmieta. To by naznačovalo, že sa jednalo o ochorenie, ktorého nositelia sa netešili veľkej úcte, napríklad epilepsiu, na ktorej obete sa vtedy zvyklo pľuť.  Jeho vízie, spadnutie z koňa ako aj následnú slepotu by mohol vysvetľovať  záchvat temporálnej epilepsie alebo vizuálna aura migrény.    

A?

Aj keď je zo skeptického pohľadu jasné, že príbeh veľkej noci nie je podstatne pravdivejší mix reality a výmyslov ako v prípade iných náboženských bestsellerov, sú aj iné kritéria, ktorými sa dá posudzovať.  Spomínaný Pavol hecoval svojich súputníkov, že pokiaľ Ježiš nevstal z mŕtvych "márna je ich snaha". Môžeme však vďaka skupinke fanatikov, čo si vymysleli jeho božskosť odsúdiť  morálne normy, ktoré ponúkajú evanjeliá?

Parafrázujúc iného náboženského vodcu, najlepší príbeh je ten, ktorý z vás urobí lepšieho človeka.  V živote a aj v príbehoch treba hľadať to dobré.  V tomto želám fanúšikom veľkonočného príbehu veľa zdaru. Nech sa vám to podarí aspoň tak ako Monty Python.

 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Rumuni aj Bulhari sú na tom s dôchodkami lepšie ako Slováci

Oveľa lepšie vyhliadky má Česko, Poľsko, Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko.

DOMOV

Uhrík z ĽSNS mieri na nitrianskeho župana, extrémisti môžu uspieť

Ak prejdú jednokolové voľby, šance stúpnu.

SVET

Dávajte pozor, kam šliapete. Bitka o Mosul sa vlastne len začala

Radikáli nemajú veľkú šancu ubrániť sa.


Už ste čítali?