reklama

Nevyužitý potenciál slovenského pacienta

V súvislosti s riadením nášho zdravnotníctva sa často hovorí o postavení poisťovní a lekárov. Čo tak dať viac kompetencií pacientovi?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (9)

Pacient ako najvyšší strážca ľudskosti Zdravotníctvo sa vyznačuje mnohými špecifikami kvôli ktorým ide o obtiažne regulovateľný systém. Konzument si tu nemôže len tak prísť a z verejných prostriedkov nakúpiť zdravotnú starostlivosť ako v supermarkete. Vzhľadom na svoje vzdelanie nie je väčšinou kompetentný hodnotiť a vyberať si liečbu. Stavať sa však dá na jeho kompetencii hodnotiť komunikačné schopnosti lekára a ostatného zdravotníckeho personálu. Môže ako priamy účastník posúdiť nakoľko sa k nemu správali slušne a poriadne mu vysvetlili dôvody zvolenej liečby. Ak sa totiž zdravotníkom nepodarí získať dôveru pacienta a nebodaj sa k nemu správajú neúctivo, vyrábajú dobrý kšeft pre rôznych šarlatánov, nehovoriac o strate účinku nešpecifickej psychoterapeutickej zložky liečby (placebo efekt). Iste, aj v súčastnosti máte pri nespokojnosti s lekárom možnosť „trhovo“ odísť k inému. Popri bariérach ako je prenos dokumentácie, vzdialenosť, obsadenosť a zazmluvnenosť, je však ešte jedna veľmi podstatná prekážka. Ako viete, že sa dostanete k lepšiemu? K dispozícií sú síce osobné odporúčania, avšak žiadne oficiálne hodnotenia robené väčšou vzorkou pacientov. Toto je ale presne druh informácii, ktoré by mal poistenec získať od svojej poisťovne, keby mali pacienti možnosť hodnotiť svojich dodávateľov zdravotnej starostlivosti. A prečo iba hodnotiť? Neplatia si vari aj zato aby boli na nich lekári slušní? Nech poisťovňa neplatí iba za výkony, ale aj samotný prístup k pacientovi by mohol fungovať približne takto. Ak je pacient priemerne spokojný s prístupom lekára, neposunie poisťovni žiadnu informáciu a tá lekárovi vyplatí štandardnú sadzbu za výkon. Ak je veľmi spokojný, posunie informáciu poisťovni (informačných kanálov by malo byť na výber čo najviac) a tá k štandardnej sadzbe pridá povedzme 20%, ak je nespokojný uberie 20%. Týmto by sa zabezpečila oveľa silnejšia motivácia zdravotníckeho personálu správať sa k svojim zákazníkom slušne a zároveň by poisťovne získali rozsiahlu databázu hodnotení poskytovateľov, ktorú by mali dať k dispozícii svojim poistencom na pomoc pri výbere poskytovateľa.Pacient ako najvyšší strážca hospodárnostiViete koľko stáli služby zdravotnej starostlivosti, ktoré ste spotrebovali za minulý rok? Asi ťažko. Prečo by vás to malo zaujímať, keď to nemusíte platiť „zo svojho“? Problémom nášho zdravotníctva je paradigma “všetko má byť zadarmo“ (okrem nadštandardu). Za ňou je samozrejme legitímna snaha o solidaritu, avšak existujú aj hospodárnejšie cesty ako sa k nej dopracovať. Existuje krajina, ktorá ma vysokú kvalitu zdravotnej starostlivosti pri relatívne nízkych nákladoch a dokonca nízkom podiele verejných výdavkov v zdravotníctve. Tá krajina sa volá Singapur a napriek tomu, že jej model je ťažko prenosný, môže poslúžiť ako dobrá inšpirácia. V Singapure sú podobne ako u nás povinné odvody na krytie zdravotnej starostlivosti. S tým rozdielom, že tu nejde o poistenie ale o sporenie. Občania Singapuru si sporia na vlastných virtuálnych účtoch. Prostriedky na účte môžu použiť iba na úhradu zdravotnej starostlivosti pre seba a svojich blízkych. Systém teda umožňuje rodinnú a medzigeneračnú solidaritu. Ak je stav účtu prebytkový možno peniaze použiť aj na nadštadartnú starostlivosť. Štát prostredníctvom daní uhrádza časť nákladov na výkony podľa ich povahy a výšky príjmu pacienta. Samozrejmosťou sú aj denné a ročné stropy maximálnych výdavkov na jedného pacienta. Pre sociálne slabých a chronicky chorých sú vytvorené záchranné programy. Systém je nastavený tak, aby mali všetci motiváciu si pozorne sledovať výdavky a zároveň aby sa nikto nedostal do situácie kedy kvôli nedostatku prostiedkov nebude ošetrený. Paradigma teda stojí asi takto: “nič nemá byť zadarmo, ale ak nato nemáš ,môžeš sa spoľahnúť na štát“.Je načase aby sa stal zákazník pánom aj v našom zdravotníctve. Ak sa dobre nastaví systém, kvalite a hospodárnosti to pomôže.

Marian Jánoš

Marian Jánoš

Bloger 
  • Počet článkov:  97
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Fanúšik vedeckého skepticizmu Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáKontroverzné témyPolitické komentárePohrebisko povier a šarlatánovDiskusia namiesto diss-kecieChrumkavá vedaMix

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu